Kleuters

In de kleutergroepen werken we met thema’s. Per jaar behandelen we vijf thema’s. Jaarlijks terugkerende thema's zijn 'Sinterklaas' en 'Kerstmis'. Verder werken we met wisselende thema's, zoals: 'Groeien en bloeien', 'Ik ga naar school' of 'Piraten'.

We proberen de thema's zoveel mogelijk aan te laten sluiten bij de belevingswereld van de kinderen.

Alle vijf de kleutergroepen hebben een eigen stamlokaal. De kinderen komen in de ochtend in dit lokaal binnen. Aan het einde van de dag sluiten de kinderen hier samen met de groepsleerkracht de dag af. Iedere maandag begint de nieuwe week met een kringactiviteit. Op dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag starten de kinderen met een circuit. Hierbij liggen er voor de kinderen opdrachten klaar waarmee zij aan de slag kunnen. 

Gedurende de dag vinden er verschillende kringactiviteiten plaats. Tijdens deze kringen spelen we taal- en rekenspelletjes. Hierbij maken we gebruik van handpoppen, zoals Arie de Letterkanarie. We lezen dagelijks voor. Ook besteden we iedere dag aandacht aan godsdienst door middel van Trefwoord en leren we samen te werken en elkaar te helpen met behulp van De Vreedzame School. 

Tijdens de werkles spelen en werken de kinderen in de hoeken in SpeelRijk. Hier spelen en werken meerdere groepen met elkaar samen. De kinderen kunnen in SpeelRijk kiezen in welke hoek zij willen spelen of werken. Zo kunnen ze bijvoorbeeld een keuze maken voor FantasieRijk, BouwRijk, TaalRijk, CreaRijk of OntdekRijk. De hoeken worden aangepast aan het thema dat wordt behandeld. De leerkrachten begeleiden en observeren het spel van de kinderen. 

Niet alleen in SpeelRijk werken de kinderen groepsdoorbroken. Ook worden er in de middagen expressie- en cultuurlessen gegeven waarbij iedere leerkracht een ander vakgebied aanbiedt. Zo krijgen de kinderen les in muziek, beeldende vorming, fotografie, dans en drama. 

Twee keer in de week hebben de kinderen gym, waarvan één keer van een vakdocent. Ook spelen de kleuters veel buiten. Op het schoolplein kunnen ze bijvoorbeeld klimmen en klauteren, met de fietsen en de karren spelen en bij lekker weer gaat de zandbak open. 

Alles wat we doen, doen we spelenderwijs. Kinderen leren immers het meeste door te spelen en ontdekken.