Welkom in SpeelRijk

In de kleutergroepen werken we met thema’s. Per jaar behandelen we vijf thema’s. Jaarlijks terugkerende thema's zijn 'Sinterklaas' en 'Kerstmis'. Verder werken we met wisselende thema's, zoals: 'Groeien en bloeien', 'Ik ga naar school' of 'Piraten'.
We proberen de thema's zoveel mogelijk aan te laten sluiten bij de belevingswereld van de kinderen.

Alle zes de kleutergroepen hebben een parellelgroep. Zo is groep 1/2A gekoppeld aan groep 1/2B, groep 1/2C aan groep 1/2D en groep 1/2E aan groep 1/2F. Als de kinderen op school komen, beginnen we vaak met een circuit. Er ligt dan een werkje voor de kinderen klaar, waarmee ze meteen aan de slag kunnen. Hierna volgt vaak een kring, waarbij we samen de dag 'openen'. Tijdens zo'n dagopening hebben we het met elkaar over welke dag het is, wat we deze dag allemaal gaan doen en hoe het weer eruit ziet. We zingen hier dan passende liedjes bij.

Gedurende de dag vinden er verschillende kringactiviteiten plaats. Tijdens deze kringen spelen we taal- en rekenspelletjes. Hierbij maken we regelmatig gebruik van handpoppen, zoals Arie de Letterkanarie. We lezen dagelijks voor. Ook besteden we iedere dag aandacht aan godsdienst door middel van 'Trefwoord' en leren we samen te werken en elkaar te helpen met behulp van de methode 'Vreedzaam'. 

Tijdens de werkles spelen en werken de kinderen in de hoeken. Dit doen we samen met onze parallelgroep. De deuren van de klassen en tussenruimtes gaan dan open, zodat de kinderen in beide klassen kunnen spelen en werken. De kinderen mogen tijdens een werkles zelf kiezen in welke hoek zij willen spelen of werken. Zo kunnen ze bijvoorbeeld een keuze maken voor de huishoek, de themahoek, de taalhoek of de tekentafel. Soms nodigen we kinderen uit voor een verplicht werkje, zodat de kinderen niet altijd in dezelfde hoeken spelen en ook eens kennis maken met een andere activiteit. De hoeken worden aangepast aan het thema dat wordt behandeld. De leerkrachten begeleiden en observeren het spel van de kinderen. 

Drie keer per week hebben de kinderen gym, waarvan één keer van een vakdocent. Ook spelen de kleuters veel buiten. Op het schoolplein kunnen ze bijvoorbeeld klimmen en klauteren, met de fietsen en de karren spelen en bij lekker weer gaat de zandbak open. 

Alles wat we doen, doen we spelenderwijs. Kinderen leren immers het meeste door te spelen en ontdekken.