Verburch-hof

Hoe motiveer je je kind om te lezen?

Hier volgen enkele tips:

Bijna elk kind blijft graag op. Hoe later naar bed, hoe beter. Hier kun je handig gebruik van maken. Stel hem of haar het volgende voor: ‘je mag kiezen: of je gaat om 19:30 (of op welk tijdstip hij of zij dan ook naar bed gaat) naar bed en dan meteen slapen óf je gaat om 19:30 naar bed en dan mag je nog een kwartiertje lezen’. Nou de kans is groot dat je kind kiest voor het laatste. En zo stimuleer je hem of haar dus onbewust te willen lezen.
Ontdek waar je kind helemaal warm voor loopt. Zijn het verhalende boeken? Of bijvoorbeeld juist informatieve boeken? Bied je kind steeds iets anders aan. Denk hierbij ook aan dichtbundels of reisverhalen of andere minder voor de hand liggende genres.
Straf een kind nooit als het niet wil lezen! Dit verhoogt juist alleen maar de weerstand. Hoeveel van ons kregen plotseling een hekel aan lezen sinds de middelbare school? Helaas teveel. De reden hiervoor is dat lezen een verplichting was en je straf kreeg als je je huiswerk niet maakte. Lezen werd voor sommigen van ons daardoor onbewust gekoppeld aan ‘straf’ en dus aan ‘niet leuk’.
Laat je niet volledig leiden door AVI en CLIB bij het uitkiezen van kinderboeken. Laat je kind daarom zoveel mogelijk zelf zijn of haar boeken uitkiezen. Misschien kiest hij of zij een boek dat van een lager niveau is dan hij of zij aankan. Maar de volgende keer is het misschien juist andersom: dat je kind een boek uitkiest dat net boven zijn of haar niveau ligt, maar wel de interesse in lezen wekt. Laat je kind dus zelf ontdekken wat te makkelijk of te moeilijk is voor hem of haar. Dat kunnen ze prima zelf.
Je kunt van lezen een sociaal moment maken. Maak er bijvoorbeeld een gewoonte van om samen op een vast tijdstip te lezen (mits je kind dit leuk vindt!) of lees elkaar eens voor.
Bezoek eens een verfilming van een boek in de bioscoop. Of ga naar een theatervoorstelling die gebaseerd is op een kinderboek. Hiervan zijn er genoeg te vinden! Of huur en/of stream een boekverfilming als goedkoper alternatief. Hoe dan ook: bied na de voorstelling of film het originele boek aan je kind aan. Omdat het verhaal al bekend is, is het voor hem of haar waarschijnlijk ook leuker om het te lezen. En zo ontdekt hij of zij ook welke verschillen er zijn tussen het boek en de verfilming of theatervoorstelling.
luisterboekAls je kind vooral auditief is ingesteld (dat betekent dat hij of zij informatie goed onthoudt door het te horen), geef hem of haar dan eens (mee)luisterboeken. Het verhaal wordt dan immers op twee manieren gepresenteerd: auditief en visueel. Zo kan je kind het verhaal horen én meelezen. Over moeilijke woorden krijgt hij of zij ook meteen auditieve terugkoppeling. Met andere woorden: hij of zij weet dan ook meteen hoe je dat moeilijke woord uitspreekt of welk woord daar überhaupt staat geschreven.
Waarom voorlezen belangrijk is Voorlezen is meer dan alleen maar een gezellig moment met elkaar. Het stimuleert kinderen op vele gebieden. Gebieden waarvan je het waarschijnlijk niet eens verwachtte.
Voorlezen beïnvloedt de reken-wiskundige ontwikkeling
Wist je dat voorlezen een positief effect heeft op de reken-wiskundige ontwikkeling van kleuters? Prof. dr. Marja van den Heuvel-Panhuizen van de Universiteit Utrecht vond iets opmerkelijks in haar onderzoek.

Wilt u meer tips over lezen of rekenen kunt u vinden op de site: www.wijzeroverdebasisschool.nl